مقالات گلخانه

معرفی انواع طرح و سازه گلخانه | گلخانه طرح اسپانیایی | گلخانه تونلی

انواع سازه و طرح گلخانه - اندیشه سبز

آشنایی با انواع طرح و سازه گلخانه ها و نحوه ساخت آن

گلخانه راهکاری نوین و به صرفه برای تولید انواع گل و گیاه ، میوه ،صیفی جات و سبزیجات می باشد. با استفاده از گلخانه در هر منطقه جغرافیایی و با هر شرایط آب و هوایی می توان اقدام به کاشت انواع میوه و سبزیجات نمود، چرا که تمامی عوامل موثر بر رشد گیاه اعم از دما و رطوبت ، اکسیژن، نور و… تحت کنترل پرورش دهنده خواهد بود و به دلیل بسته بودن محیط ، کمترین میزان آفات را خواهد داشت. 

اگر شما نیز علاقه مند به راه اندازی گلخانه هستید، در این نوشته از اندیشه سبز می خواهیم شما را با انواع طرح و سازه های گلخانه ها و مزایای هر کدام آشنا خواهیم کرد، پس با ادامه این مطلب همراه باشید.

ویدیو انواع طرح و سازه گلخانه

مزایای کشت گلخانه ای

قبل از اینکه شما را با انواع سازه های گلخانه ها آشنا کنیم بهتر است در مورد مزایای کشت گلخانه ای نسبت به زمین کشاورزی اطلاعات لازم را به دست آورید :

✔ امکان کنترل دما و رطوبت وجود دارد، بنابراین در تمامی مناطق جغرافیایی بسیار گرم و بسیار سرد می توان اقدام به احداث گلخانه کرد.

✔ در تمامی فصول سال امکان کشت محصول وجود دارد و به نوعی کارکرد 12 ماهه دارد. برای آشنایی با انواع محصولات قابل کشت در گلخانه می توانید به مقاله سودآورترین محصولات گلخانه ای مراجعه کنید. 

✔ امکان کنترل بیماری ها و افات وجود دارد، با توجه به اینکه ورود موجودات و حشرات موذی به داخل گلخانه به حداقل می رسد، بنابراین ضررهای احتمالی به کمترین مقدار خواهد رسید. 

✔ مصرف آب کمتر است، با توجه به اینکه گلخانه ها فضای بسته ای دارند، بنابراین امکان از دست رفتن آب تبخیر شده بسیار کم خواهد بود و تمامی آب تبخیر شده در فضای گلخانه محبوس خواهد شد و در صورت اشباع رطوبت گلخانه ، تبخیر آب نیز به کمترین مقدار خواهد رسید، در این صورت با مصرف مقدار کمی آب می توان مساحت زیادی از گلخانه را آبرسانی نمود. 

✔ امکان کشت بدون خاک (هیدروپونیک) وجود دارد، در این صورت باید مواد مغذی و معدنی از طریق آب به گیاهان برسد، این گلخانه ها نیاز به تخصص بیشتری دارند.

آشنایی با انواع سازه های گلخانه ای

معمولا سازه های گلخانه ها با توجه به نوع کاربرد، نوع محصول تولیدی، نوع شکل ظاهری و … در سازه های مختلفی ساخته می شوند و مهم ترین این طرح ها را می توان شامل موارد زیر دانست :

  • الف – گلخانه های طرح اسپانیایی
  • ب – گلخانه های تونلی 
  • ج – گلخانه های شیشه ای
  • د – گلخانه های ایرانی

در ادامه نحوه ساخت هر یک از گلخانه های فوق توضیح داده خواهند شد :

ساختار گلخانه های طرح اسپانیایی

ساختار گلخانه های طرح اسپانیایی - اندیشه سبز

این نوع گلخانه ها معمولا با استفاده از پروفیل های فولادی، پلاستیک های uv یا پلی کربنات ساخته می شوند و به شکل کمانی هستند. معمولا گلخانه های اسپانیایی 6 متر ارتفاع دارند و استحکام و دوام بیشتری نسبت به سایر سازه های گلخانه ای دارند. 

با توجه به اینکه گلخانه های اسپانیایی با کمک نرم افزارهای طراحی مهندسی و استاندارد های معتبر آمریکایی و اروپایی ساخته می شوند، بنابراین در برابر بادهای سنگین و برف و کولاک مقاوم خواهد بود، البته نوع گروه اجرا کننده گلخانه نیز مهم است. در زیر به برخی از مزایای گلخانه اسپانیایی اشاره شده است:

⚡ با توجه به کمانی بودن سقف گلخانه در فصل زمستان هیچ مقدار برفی بر روی آن باقی نخواهد ماند، بنابراین همیشه آفتابگیر خواهد بود. 

⚡ امکان قرار دادن دریچه در سقف گلخانه به منظور تهویه و کنترل بهتر دما و رطوبت

⚡ برای مناطق جغرافیایی سرد و گرم کاربرد دارد.

⚡ با توجه هزینه مصالح به کار رفته در ساخت آن ، نسبت به سایر گلخانه ها قیمت تمام شده کمتری دارند.

⚡ با توجه به ارتفاع بالای گلخانه ، امکان کاشت انواع صیفی جات دارای ساقه و بوته بلند مانند خیار و گوجه و فلفل دلمه ای وجود دارد. هم چنین می توان ساقه بوته ها را به سقف گلخانه وصل کرد و مانع از افتادن آن شد. 

⚡ در گلخانه های اسپانیایی به راحتی می توان تجهیزاتی مانند فن سیرکوله ، هیتر گلخانه و سایر تجهیزات گلخانه ای را نصب کرد و به این ترتیب محصولات بیشتری تولید کرد. 

گلخانه های تونلی چه ویژگی هایی دارند؟

گلخانه های تونلی نیز سقف کمانی دارند، اما استحکام و دوام گلخانه های اسپانیایی را ندارد. این گلخانه ها معمولا در عرض 6 الی 10 متر و ارتفاع 2 الی 4 متر ساخته می شوند. طول گلخانه بسته به مساحت زمین می تواند کم یا زیاد باشد. 

با توجه به اینکه گلخانه های تونلی ارتفاع و عرض کمتری دارند بنابراین در فصل زمستان سریعتر گرم خواهد شد و نیاز به انرژی کمتری خواهد داشت. هم چنین به راحتی می توان انتهای گلخانه را باز کرد و به تهویه هوا و کنترل حرارت و رطوبت گلخانه اقدام کرد. 

گلخانه های تونلی چه ویژگی هایی دارند - اندیشه سبز

گلخانه های تونلی هزینه ساخت کمتری دارند اما برای کشت صیفی جات بوته ای بلند کاربرد ندارد، گلخانه داران معمولا از این گلخانه ها برای کشت گل های سرشاخه ای و اپارتمانی، زعفران، توت فرنگی ، صیفی و سبزیجات و گیاهان داروئی استفاده می کنند. 

نام دیگر گلخانه های تونلی ، کوانست و استوانه ای نیز می باشد و معمولا ضخامت لوله های به کار رفته ، نوع لوله ها، نوع شبکه دستک و پل ها، نوع پلاستیک به کار رفته و … در قیمت نهایی گلخانه تونلی تاثیر گذار است. 

در این گلخانه ها می توان از تجهیزات گلخانه ای کوچک مانند هیتر گلخانه ای نیو آژاکس جهت گرمایش گلخانه استفاده کرد. به منظور تهویه راحت تر هوا می توان گلخانه ها را در جهت وزش باد ساخت تا با باز کردن دریچه ها در کمترین زمان تهویه انجام شود. 

ویژگی و نحوه ساخت گلخانه شیشه ای

نظر به اینکه در ساخت گلخانه های شیشه ای ، از شیشه های مقاوم، نشکن و ضد اشعه ماورا بنفش استفاده می شود، بنابراین جزو گران ترین و پر هزینه ترین گلخانه ها محسوب می شوند اما مقاومت و طول عمر بالاتری نسبت به مورد های دیگر دارد و مطمئن تر هستند.

معمولا گلخانه های شیشه ای دیوار بلندی دارند و سقف آنها در شکل های مستطیلی ، مثلثی و نیم دایره ای ساخته می شوند، با توجه به اینکه شیشه نسبت به نایلون های uv میزان بیشتری از نور خورشید را جذب می کند، بنابراین برای استفاده در مناطق سردسیر و دارای نور کم بسیار مناسب خواهد بود.

ویژگی و نحوه ساخت گلخانه شیشه ای - اندیشه سبز

اما این نکته را هم به یاد داشته باشید که شیشه نسبت به نایلون و پلی کربنات ، گرمای بیشتری  را از خود عبور میدهد، پس برای جلوگیری از هدر رفت گرمای تولید شده باید از شیشه های دو جداره استفاده کرد. 

چارچوب گلخانه های شیشه ای از پروفیل های فولادی، قوطی های فولادی و میلگرد و پیچ و مهره ساخته می شود، معمولا 8 الی 10 متر ارتفاع دارند و عرض آنها نیز بین 8 الی 10 متر است. با توجه به اینکه ارتفاع بالایی دارند، بنابراین انواع تجهیزات گلخانه ای مورد نیاز را می توان در آن نصب کرد و قابلیت کشت محصولات متنوع کشاورزی را دارد. 

این گلخانه ها در برابر بادهای شدید و برف های سنگین و سایر بلایای طبیعی مقاومت بیشتری دارند و بهترین گزینه برای مناطق کوهستانی و پر خطر است. 

گلخانه ایرانی

چهارمین گلخانه ای که در این نوشته می خواهیم به آن بپردازیم، گلخانه ایرانی است. این گلخانه ها به شکل تک اسپن و مولتی اسپن ساخته می شوند و شباهت زیادی به گلخانه های اسپانیایی دارد. اما با این تفاوت که طراحی و اجرای سازه ها در آن با دقت کمتری همراه بوده و میزان مقاومت مصالح در برابر برف و باد و بوران کمتر از گلخانه های اسپانیایی می باشد.

در گلخانه های ایرانی نیز معمولا عرض آن 8 متر و ارتفاع آن 6 متر است و میتوان انواع تجهیزات گلخانه را به کار برد. در ساخت چارچوب این گلخانه ها از پروفیل های گالوانیزه ، فولادی و یا میلگرد استفاده می شود، قسمت پوششی آن با استفاده از پلاستیک های uv دار و ورق های پلی کربنات می باشد. هم چنین دیوار گلخانه از آجر یا بلوک ساخته می شود.

گلخانه ایرانی - اندیشه سبز

به منظور تهویه هوای گلخانه می توان در یک سمت آن پد سلولزی گلخانه و در سمت دیگر آن فن تهویه قرار داد به این ترتیب با روشن فن های تهویه ، هوای گرم محیط بیرون وارد پدهای سلولزی خواهد شد و در داخل پدها خنک شده و هوایی کاملا خنک را وارد محیط گلخانه خواهد کرد، دقیقا مانند کولر ابی عمل می کند. این عمل به کنترل دما و رطوبت گلخانه کمک خواهد کرد. 

تجهیزات لازم برای راه اندازی گلخانه

هر چند که در مقالات جداگانه به این موضوع پرداخته شده است، اما در حالت کلی و به صورت خلاصه می توان گفت که برای راه اندازی یک گلخانه استاندارد و با دوام به لوازم زیر احتیاج خواهید داشت:

✨ پروفیل های فولادی یا گالوانیزه برای ساخت چارچوب

✨ نایلون های ضد اشعه ماورا بنفش یا شیشه دو جداره برای ساخت پوشش

هیتر آتش درون ، برای گرمایش گلخانه در فصل زمستان

فن تهویه برای خروج هوای مصرف شده و ورود هوای تازه هم چنین کاهش دما و رطوبت سالن

✨ فن سیرکوله برای یکنواخت کردن دما و رطوبت در تمامی قسمت های گلخانه 

✨ لوله های pvc برای راه اندازی سیستم ابرسانی قطره ای

✨تانکر آب برای ذخیره آب مورد نیاز محصولات 

رطوبت ساز برای تامین رطوبت مورد نیاز محصولات در مناطق خشک 

در این نوشته به انواع طرح و سازه های گلخانه ها اشاره شد و تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی گلخانه به صورت خلاصه وار توضیح داده شدند، در صورت نیاز به راهنمایی برای راه اندازی گلخانه و یا خرید تجهیزات لازم می توانید با کارشناسان اندیشه سبز تماس بگیرید. هم چنین می توانید نظرات و پیشنهادات خود را از طریق بخش نظرات همین صفحه برایمان ارسال کنید. 

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

2 دیدگاه در “معرفی انواع طرح و سازه گلخانه | گلخانه طرح اسپانیایی | گلخانه تونلی

  1. شاهرخ محمدي گفت:

    من محمدي هستم مجوز ي گلخانه داروهاي گياهي در قزوين دارم واماده ساخت سالن هستم چه كمكي ميتوانيد درخصوص ساخت ونوع محصول كنيد
    متشكرم

    1. admin-ra گفت:

      سلام شاهرخ عزیز
      در خصوص ساخت باید با اداره ی جهاد کشاورزی منطقه ی خودت مشورت کنی و راهنمایی بگیری
      ولی در مورد تجهریزات مورد استفاده می تونم راهنماییت کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.